Tuesday, February 23, 2010

Ferrari critica Federatzia Internatzionala de Automobilism

Website-ul companiei Ferrari a publicat ieri un "editorial" spumos la adresa conducatorilor automobilismului mondial. Folosind un ton autoritar, semnatarul textului a inceput prin a critica decizia de licentziere cu drept de participare in Formula 1, a citorva echipe care trec prin mari dificultatzi financiare, prezentza lor la prima cursa din Bahrein fiind aproape imposibila. Mai concret, este vorba de USF1 shi Campos Meta, ultima salvata in extremis de "un cavaler misterios" (conform italienilor de la Ferrari) pentru a se transforma intr-un "vasal supus" in disputele dintre echipe, pe de o parte, shi FIA, de cealalta parte.

Cei interesatzi cunosc cum anul trecut, citziva dintre constructorii cu traditzie shi putere financiara, au amenintzat forul internatzional ca se vor desprinde de Formula 1, cu scopul de a forma o competitzie separata, unde progresul tehnologic sa fie incurajat shi nu sugrumat, unde sa nu existe restrictzii de buget pentru atragerea altor echipe marunte, fara importantza pe harta producatorilor de automobile. Mai simplu, firme puternice ca Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, Mercedes sau BMW, ar fi preferat sa concureze intre ele in conditziile in care fiecare putea investi sume importante in dezvoltare, fara pericolul de a lasa in spate echipe mici, fara conturi prea mari, incapabile sa supravietzuiasca concurentzei. Trimiterea tzinteshte direct catre limitarile bugetare impuse de FIA shi inspre echipele acceptate sa concureze in acest an - Virgin, Lotus, USF1 shi Campos.

In plus, Ferrari sustzine ideea posibilitatzii inscrierii a 3 mashini in fiecare cursa, detaliu care ar spori decalajul dintre echipele mari shi "restul lumii". In sprijinul acestei idei, italienii subliniaza faptul ca recent, mari constructori din industria automobilelor au ales sa iasa din Formula 1, in locul lor fiind acceptate echipe carora le este deja greu sa se prezinte la sesiunile de testari dinainte de inceperea sezonului propriu-zis. Honda, Toyota shi BMW au parasit competitzia sub presiunile economice ale momentului, fara sa primeasca insa nici un sprijin din partea celor care guverneaza peste FIA, asha cum cere astazi USF1 pentru o firava supravietzuire.

Ferrari ii ataca shi pe cei care stau ca "vulturii" sa culeaga ramashitzele unui eventual rateu al noilor admishi in Formula 1, afirmind ca sirbii de la StefanGP au format o echipa cu totzi tehnicienii datzi afara de alte grupari, in urma scandalurilor care au clatinat automobilismul in ultimii ani.

Singurul nume mentzionat de italieni este cel al fostului preshedinte FIA, Max Mosley, retras anul trecut in urma presiunilor de a nu mai candida pentru inca un mandat, la care a fost supus in principal din directzia FOTA, asociatzia echipelor inscrise in Formula 1.

Rezumat in citeva cuvinte, ceea ce s-a intimplat in ultimii ani a fost rezultatul unei competitzii dezechilibrate intre echipele cu mare putere financiara (ce puteau implementa dispozitive noi pe mashinile de concurs) shi cele mai mici, care incheiau plutonul la citeva ture distantza. Rezultatul imediat a fost anularea spectacolului sportiv shi pierderea unui mare numar de fani, suparatzi ca invingatorii erau mereu aceeashi. Amenintzatzi cu un faliment inerent, oficialii FIA au gindit schimbarea, incercind sa limiteze bugetele shi sa interzica folosirea sistemelor care ar fi ushurat rolul pilotului in interiorul monoposturilor. Ma refer aici la o multitudine de sisteme electronice, cel mai renumit fiind "suspensia activa", interzisa in acelashi sezon in care fusese implementata cu evident succes, de Williams shi McLaren.

Revenind la atacul dezlantzuit de Ferrari, este interesant cum va reactziona Jean Todt, noul preshedinte ales al FIA, fost team manager in Formula 1 la Ferrari, unul dintre cei care s-au aflat in spatele titlurilor de campion mondial cucerite de germanul Michael Schumacher, pe vremea cind acesta conducea mashinile roshii concepute shi produse la Maranello.

Francezul este fortzat sa "danseze" dupa cum vor cinta cei care l-au sustzinut shi ales, sau sa priveasca inspre viitor, sa accepte ca spectacolul va tzine oamenii aproape de Formula 1, in timp ce noile tehnologii trebuie sa devina accesibile tuturor competitorilor. Altfel Formula 1 va ajunge locul unde citziva pilotzi curajoshi devenitzi milionari, se vor invirti singuri pe un circuit din Arabia Saudita, fara spectatori, mishcind volanul la viteze de 300-400 de km/ora, imitindu-i pe "campionii" de astazi ai sistemelor Playstation.

Shi nu shtiu daca aceasta persectiva ii va face pe cei de la Ferrari sa sara in sus de bucurie.

Saturday, February 20, 2010

USF1 a cerut invoire patru etape

Oficialii echipei americane USF1, una dintre noile aparitzii in Formula 1, au cerut Federatziei Internatzionale sa le aprobe aminarea inceputului de sezon, permitzindu-le sa absenteze de la primele 4 mari premii.

Astfel USF1 preconizeaza sa se prezinte la cea de-a cincea cursa a sezonului care se va desfashura pe data de 9 mai in Barcelona. Recent, oficiali ai forului internatzional declarasera neoficial ca echipele de Formula 1 pot absenta maxim de la 3 curse pe sezon, in timp ce oficial, FIA a negat aceasta informatzie, stipulind ca asha ceva este nepermis.

Ramasa in urma cu construirea mashinii de competitzie, USF1 trece prin momente delicate datorita pierderii unor sponsori care declarasera anul trecut ca vor sustzine o prezentza nordamericana printre team-urile Formulei 1. Cerind invoire pentru 4 etape, oficialii USF1 cred ca ar fi avantajul sportului ca FIA sa le ofere ajutor shi intzelegere in loc de o posibila anulare a licentzei de participare in sezonul 2010.

Printre pretendentzii la locul USF1 din Formula 1, se afla sirbii de la StefanGP, echipa care a primit deja asigurarile guvernului Serbiei, ce le va acorda sprijin daca FIA va fi de acord cu o eventuala schimbare. Pe linga faptul ca aceshtia au shi inceput sa trimita containere cu echipament catre circuitele ce vor gazdui primele etape ale sezonului, StefanGP se afla deja in discutzii avansate cu Kazuki Nakajima, anul trecut la Williams shi cu fostul campion mondial (1997), canadianul Jaques Villeneuve, aceshtia urmind sa piloteze mashinile care sint deja gata shi ashteapta sa fie acceptate la primele teste oficiale.

Jerez - ultima zi de teste (sesiunea a doua)

Parca incepem sa vedem cu adevarat ce viteza poate dezvolta fiecare mashina shi fiecare pilot in parte..... Dupa ce a trecut musonul peste Jerez, echipele au putut testa din nou diferite combinatzii de cauciucuri shi incarcaturi de carburant, noile Virgin shi Lotus dovedind ca mai au mult de recuperat, indiferent de starea vremii...
Impresionanta rezistentza mashinilor Ferrari dar shi viteza lui Button inregistrata in ultima zi de testari....

Jerez - a treia zi de teste (sesiunea a doua)

Thursday, February 18, 2010

Jerez - a doua zi de teste (sesiunea a doua)

In afara de faptul ca a plouat intermitent, nu se poate spune nimic deosebit despre antrenamentele de ieri de la Jerez....

Wednesday, February 17, 2010

Jerez - prima zi de teste (sesiunea a doua)


Ieri a inceput o noua etapa de testari pentru echipele de Formula 1. Aceasta este cea de-a treia perioada in care pilotzii shi mashinile se vor afla "in foc" maxim, fiecare constructor in parte adunind cit mai multe informatzii despre comportamentul monoposturilor.

Din nefericire pentru totzi tehnicienii aflatzi la Jerez, vremea a fost ploioasa, nedind posibilitatea pilotzilor sa se exprime asha cum shi-ar fi dorit, cel mai bun exemplu fiind cel al germanului Timo Glock de la Virgin Racing, care nu s-a invirtit decit de 10 ori pe circuitul spaniol.

Acesta este poate shi motivul pentru care Lotus shi Force India au scos pe pista pilotzii de incercari, Fairuz Fauzy shi Paul di Resta, pastrindu-i in garaje pe titulari.



Mercedes intoarce foaia

La numai 24 de ore de la publicarea veshtii ca directoul executiv Nick Fry a demisionat, MercedesGP a negat informatzia, o purtatoare de cuvint a germanilor dind asigurari ca englezul se afla inca la conducerea echipei.

Aceeashi sursa a adaugat ca s-au facut citeva restructurari la nivel de conducere, reprezentantzi ai Mercedes shi Aabar fiind promovatzi spre beneficiul shi interesul noilor proprietari.

Evenimentele sint in curs de desfashurare.....

Tuesday, February 16, 2010

Nick Fry a demisionat de la MercedesGP

Nici nu s-au turat bine motoarele in 2010 ca au shi inceput sa apara primii nemultzumitzi in tabara MercedesGP. In postul anterior analizam situatzia lui Nico Rosberg, amintind insa ca pot aparea shi alte victime colaterale. Shi iata ca la citeva ore distantza avem shi rezultate concrete.

Este vorba de directorul executiv de la MercedesGP Nick Fry, cel care in urma cu un an, alaturi de Ross Brawn, salva echipa de la desfiintzare. El a shi fost inlocuit cu Mohamed Badawy al Husseiny, daca imi permitetzi o rautate.... nume cu adevarat "greu" in lumea Formulei 1. Lasind umorul negru la o parte, trebuie amintit ca Mohamed a fost director executiv al Fondului de Investitzii Aabar, care detzine 30 de procente din MercedesGP.

Demisia lui Fry a ajuns la urechile ziarishti prin intermediul documentelor depuse de MercedesGP la Federatzia Internatzionala de Automobilism la inceputul acestei luni. In plus, studiind mai amanunt aceste acte, jurnalishtii au descoperit ca odata cu Nick Fry au mai plecat avocata Caroline McGregory shi directorii Nigel Kerr, John Marsden shi Gordon Blair.

Aceste demisii pun intr-o cu totul alta lumina prezentza lui Nick Fry la lansarea mashinii Lotus, ce a avut loc in urma cu citeva zile la Londra. Nu este exclus ca acesta sa negocieze cu alte echipe sau chiar sa preia o functzie de raspundere la Lotus Racing, avind in vedere ca team managerul Tony Fernandes a declarat deja ca se va retrage, fiind nevoit sa revina la Air Asia, compania care ii aduce mari satisactzii profesionale.

Monday, February 15, 2010

Coechipierul Schumacher

Perioada de testari a ajuns la jumatatea drumului care ii desparte pe constructori shi pe pilotzi de noul sezon in Formula 1. Inca nu au ieshit pe circuite USF1 shi Campos, doua dintre cele patru echipe noi acceptate pe grila de start in acest an.

Altul insa mi se pare amanuntul demn de subliniat shi comentat astazi.

Revenirea lui Michael Schumacher nu mai este o noutate, germanul acceptind provocarea celor de la Mercedes, care au cumparat ultima echipa campioana mondiala, Brawn GP, pe care vor sa o transforme intr-o mashinarie de cucerit titluri supreme. Dupa foarte mult timp, Mercedes incepe sa se gindeasca la un bolid construit in intregime de uzinele sale, dupa modelul italienilor de la Ferrari. Iar Schumacher poate asigura atentzia publicului, dar shi citeva succese de efect. Formula este una mai mult de afaceri decit de competitzie, iar acest proiect poate produce citeva victime colaterale.

In urma cu citeva saptamini, odata cu lansarea mashinii "Silver Arrows" de catre Mercedes GP, presa a navalit pe cei doi pilotzi angajatzi, Schumacher shi Rosberg. Navalit este un fel de a spune, fiindca in realitate, asha cum a recunoscut shi Nico Rosberg, 100 de ziarishti shi 100 de camere de luat vederi l-au incercuit pe Schumacher, in timp ce al doilea pilot a zimbit shi discutat doar cu vreo doi trei curioshi, care nu mai avusesera loc in inghesuiala din jurul fostului campion mondial.

Comentind ce i s-a intimplat lui Nico Rosberg, brazilianul Rubens Barrichello, fostul coechipier cu Schumacher la Ferrari, l-a indemnat pe tinarul proaspat adus de la Williams, sa.... nici mai mult nici mai putzin.... PLECE CIT MAI REPEDE DE LA MERCEDES. Shi Barrichello shtie ce spune, el fiind secundul lui Schumacher la Ferrari pentru 6 ani, perioada in care nici macar nu s-a pus problema cine va trece primul linia de sosire.... Strategia de atunci a italienilor (ca shi cea de astazi a germanilor probabil) a decis ca Schumacher trebuia sa fie primul.

Putzini shtiu ca in Formula 1, principalul adversar al unui pilot care iese pe circuit, este, paradoxal, propriul coechipier. Concurind teoretic pe aceleashi mashini, cei doi pot demonstra cine este cel mai bun, iar rezultatele te pot mentzine la top sau te pot face sa ieshi pe usha din dos. In esentza, concurentza cu celelalte echipe impinge competitzia inainte, dar singurul eshec personal nu poate veni decit daca eshti depashit de colegul de garaj.

Barrichello a supravietzuit la Ferrari din cauza ca a acceptat compromisul de a conduce o mashina performanta cu conditzia de a lasa capul in jos in fatza lui Michael Schumacher. Dealtfel brazilianul a repetat in dese rinduri ca situatzia de la Ferrari nu l-a avantajat, el neavind niciodata shansa reala de a lupta pentru titlu.

Istoria dovedeshte ca echipele care au angajat doi pilotzi cu personalitate shi pretentzii pentru acelashi sezon, au provocat crize finalizate cu scandaluri, cele mai cunoscute fiind cele din interiorul celor de la McLaren, care au greshit in anii '80 cu Senna shi Prost, iar in anii 2000 cu Alonso shi Hamilton.

Acelashi manual de istorie studiat cu atentzie, ofera 12 pilotzi coechipieri cu Schumacher, unul singur fiind fost campion mondial, Nelson Piquet, insa acesta l-a educat pe Michael Schumacher pentru citeva luni in 1991, cind germanul facea primii pashi in Formula 1 shi nu putea emite nici un fel de pretentzii. In rest lista este alcatuita numai din "locotenentzi ascultatori": 1992 - Martin Brundle, 1993 - Ricardo Patrese, 1994 - Jos Verstappen shi J.J.Lehto, 1995 - Johnny Herbert, 1996 - 1999 Eddie Irvine, 2000 - 2005 Rubens Barrichello shi in 2006 - Felipe Massa.

Prin declaratziile sale, Barrichello l-a atentzionat pe Nico Rosberg ca din mare talent poate sa ajunga o sperantza ratata, in conditziile in care e greu de presupus ca Ross Brawn il va incuraja sa-l intreaca pe Schumacher. E drept ca exista o mare provocare pentru acest sezon shi obiectivul numarul unu pentru Rosberg, asha cum aminteam mai sus, este tocmai sa-l depasheasca pe Schumacher. Numai asha potzi dovedi ca eshti mai competitiv, ca ai mentalitate de lider. Altfel nu vei face decit sa ii acoperi spatele celui care va aduna puncte pentru echipa shi va da in continuu declaratzii presei. Este shi o problema de imagine daca vretzi, existind o concurentza acerba pentru locul celui care va garanta ca Mercedes este alegerea perfecta.

Din pacate, raspunsul lui Rosberg a fost unul rasuflat, acesta incercind sa convinga prin adeziunea la o cauza nobila... aceea ca meseria lui este sa fie cit mai rapid. Cit despre Barrichello, Nico a afirmat ca la Ferrari era oricum o mare diferentza intre cei doi...

Adevarul este ca mi-ar parea rau ca Nico Rosberg sa iasa din circuit din cauza lui Schumacher, considerind ca Mercedes a luat in calcul toate riscurile inainte de a-i face oferta fostului campion mondial. Apoi Ross Brawn il cunoashte bine pe Schumacher, el fiind cel care a stat in spatele titlurilor cishtigate de acesta. Shi sincer, daca Rosberg nu va fi mai rapid decit Schumacher de la inceput shi constant, cursa de cursa, nu vad cum va putea rezista mai mult de un sezon.

Shi fie ca itzi place sau nu, Barrichello shtie cel mai bine cum te simtzi supravietzuind in umbra. Ca un soldatzel ascultator.

Friday, February 12, 2010

Jerez - ultima zi de teste



Pina astazi s-au efectuat doua sesiuni de teste oficiale, la Valencia shi Jerez, unde pilotzii shi inginerii echipelor au incercat sa puna cit mai multzi kilometri pe mashini, pentru a stringe cit mai multe informatzii ce ii vor ajuta sa faca modificarile necesare inainte de startul noului sezon. Cel mai bun exemplu a fost dat ieri de Pedro de la Rosa, Fernando Alonso shi Nico Rosberg, care au condus intr-o singura zi cit pentru doua curse normale, pentru a verifica intregul comportament shi rezistentza mashinilor shi a motoarelor folosite.
Iata citeva cifre:
Fiecare pilot cu numarul de ture efectuate (2 sesiuni cumulate) shi distantza parcursa (in km).


Distantza pe care a parcurs-o fiecare monopost in parte (in km).


Numarul de ture shi distantza parcursa (in km) pentru fiecare motor in parte.

Lotus T127 a fost prezentata oficial

Dupa multe discutzii shi aminari, Lotus F1 a lansat ieri mashina pe care vor pilota Jarno Trulli shi Heikki Kovalainen. Evenimentul a fost unul monden, avindu-i ca invitatzi prezentzi pe Frank Williams, Stirling Moss, Nick Fry shi Patrick Head. Managerul principal Tony Fernandes vine dupa o experientza reushita cu Air Asia, una dintre cele mai ieftine linii aeriene aflate in business.

Lotus are o serie de angajatzi care provin de la Renault, Toyota sau Super Aguri shi nu cred ca pentru acest an ishi propune mare lucru.

Revenirea echipei in Formula 1 stirneshte multe nostalgii printre iubitorii acestui sport shi este posibil ca sentimentele fanilor sa depasheasca performantzele pe care T127 le va obtzine pe circuitele pe unde va concura.

Personal nu cred ca motoarele Cosworth vor avea cine shtie ce performantze anul acesta, cu atit mai mult cu cit cei doi pilotzi nu au efectuat inca nici un test oficial, ca sa aiba macar citeva puncte de referintza pentru sezonul care bate la usha. Aceasta idee este in parte impartashita shi de directorul tehnic Mike Gascoyne, inginer cu mare experientza, care a mai trecut pe la McLaren, Sauber, Tyrell, Jordan, Renault, Toyota shi Force India. El a declarat ziarishtilor ca mai trebuie lucrat la aerodinamica, unde se pot simplifica shi ushura multe elemente ale bolidului T127.

In concluzie, lumea a zimbit fericita ca Lotus este iarashi in Formula 1, insa ramine de vazut cit randament vor da mashinile verzi atunci cind se vor afla pe aceeashi pista cu Ferrari, Mercedes sau McLaren....


Thursday, February 11, 2010

This is what I'm talking about....

O excelenta compilatzie cu cele mai spectaculoase momente ale sezonului 2009....

The Best of the F1 2009

Jerez - a doua zi de teste

Joi nu a mai plouat atit de mult, astfel incit totzi cei care au fost programatzi pentru incercari, au putut sa ishi dea seama cum reactzioneaza mashinile pe asfalt uscat.

Fernando Alonso a condus cel mai mult, tehnicienii de la Ferrari dorind sa inregistreze cit mai multe date despre monopostul F10, pentru a face setarile potrivite pentru primele etape ale anului.

Virgin Racing a avut inca o defectziune la eleronul fatza, dupa numai citeva ture acesta desprinzindu-se pur shi simplu de pe mashina. Din nefericire, nu exista nici o rezerva pentru piesa care trebuia inlocuita, asha ca Timo Glock a mai luat inca o pauza. Miine bolidul Virgin va intra pe miinile lui Lucas di Grassi.

Campionul mondial Jenon Button s-a declarat pentru prima dat multzumit de MP4 25, aratindu-se optimist pentru startul sezonului.


Volkswagen in F1 din 2011?

Campos a fost preluata de Bernie Ecclestone

Multe au fost zvonurile care anuntzau ca iminent falimentul echipei Campos Meta... shi acesta s-a produs. Ziarul spaniol Diario AS, a anuntzat ca spaniolii au fost preluatzi de Bernie Ecclestone shi Jose Ramon Carabante, care shi-au unit fortzele pentru a evita un dezastru de proportzii cu o luna inainte de inceperea sezonului.

Cei doi vor investi citeva milioane de dolari in acest an, urmind ca in 2011 constructorului german Volkswagen sa preia controlul asupra echipei. Primul pas va fi schimbarea numelui Campos Meta inainte de prima cursa a sezonului programata in Bahrein. Apoi se va plati o uriasha datorie avuta de fostul proprietar catre firma italiana Dalara (care insumeaza citeva milioane de euro), in timp ce sediul va ramine in Spania, la Valencia.

Contractul avut cu pilotul Bruno Senna va fi onorat, iar manager al echipei va fi instalat Collin Kolles, fost principal la Force India.

In aceste conditzii ramine de vazut ce vor face sirbii de la Stefan GP, care incearca sa obtzina locul ocupat de USF1. Aceshtia au inceput deja sa trimita in avans containere cu echipament inspre localitatzile care vor gazdui primele etape ale anului, insa nu au nici un fel de garantzie din partea F.I.A. ca se shi pot alinia la start, atita timp cit americanii din Carolina de Sud inca lucreaza la finalizarea mashinii pentru 2010.

Wednesday, February 10, 2010

Jerez - prima zi de teste

Dupa numai o jumatate de ora pe circuit a inceput sa ploua, toate echipele concentrindu-se pe diferite setari in conditzii de asfalt umed. Evident ca programul initzial al fiecarui team a fost dat peste cap, iar timpii inregistratzi nu pot insemna nimic.

Virgin Racing s-a ocupat cu montarea unor partzi noi livrate doar cu citeva ore inainte de startul sesiunii de incercari, iar Timo Glock a ieshit pe pista in jurul orei 1 dupa amiaza, facind numai citeva ture, in fapt pregatind mashina pentru o sesiune completa in cursul zilei de miine.

Red Bull au avut o problema de scurgere de ulei din motor, cei doi pilotzi nefiind prea solicitatzi.

Nico Rosberg a declarat ca se simte mult mai bine cu scaunul inaltzat, fiind confortabil cu unghiul din care vede in fatza mashinii.

In rest, toate monoposturile ieshite pe asfalt au testat diferite combinatzii de anvelope intermediare sau de ploaie, precum shi frine din diferite materiale, pentru a stabili cele mai potrivite combinatzii.

Red Bull oficial pe tarmac

Mare candidata la podiumul echipelor dar shi la cel al pilotzilor, Red Bull a prezentat astazi multashteptatul RB6, echipat cu un motor asigurat in continuare de Renault.

Mashina este o modificare a celei de anul trecut, inginerii avind posibilitatea sa construiasca o cutie de viteze shi suspensii noi, care sa coreleze cu aripa dubla spate, aprobata anul acesta. Apoi, in conditziile in care noile rezervoare sint aproape de doua ori mai incapatoare decit anul trecut, iar rotzile fatza de dimensiuni mai mici, inginerii Red Bull au modificat intregul sistem aerodinamic, folosind tunelul de aer pentru a ameliora fluxul de curentzi ce este canalizat pe sub mashina, cu scopul de a creshte fortza de "apasare" a mashinii pe sol la viteze de 300 - 350 de km pe ora.

Atit Sebastian Vettel cit shi Mark Webber au spus reporterilor ca nu sint ingrijoratzi din cauza ca au pierdut primele teste oficiale de saptamina trecuta, asta intimplindu-se de fapt in fiecare an. Cu modificarile de rigoare, RB6 va fi un concurent serios pentru Ferrari, Mercedes shi McLaren, in conditziile in care anul trecut, problemele cu motoarele Renault l-au facut pe Vettel sa iasa din lupta pentru titlu shi sa se multzumeasca cu locul secund in clasamentul final, dupa Jenson Button.

Anul acesta insa, este posibil ca motorul Renault sa constituie un avantaj, asigurind randament egal cu motoarele Ferrari, Mercedes sau Cosworth, la un consum de carburant mai scazut, ceea ce poate face diferentza in ceea ce priveshte greutatea mashinilor pe grila de start.

Lotus se pregateshte pe ascuns

Noua echipa Lotus condusa de Tony Fernandes a finalizat lucrarile shi asamblarea modelului de competitzie pentru 2010, reporterii de la Autosport gasind mashina la teste pe circuitul de la Silverstone in Marea Britanie. Lumea Formulei 1 priveshte destul de sceptic catre revenirea numelui Lotus, cu atit mai mult cu cit in afara de nume nu a mai ramas nimic din fosta echipa engleza, astazi proprietarii venind din Malaysia.

Monopostul este de culoare preponderent verde cu citeva accente de galben, amintind de culorile folosite de echipa in perioada anilor 1950 shi 1960. Lansarea oficiala va avea loc pe 12 februarie la Londra.

Force India este deja in teste

Echipa indiana shi-a lansat zilele trecute mashina pentru 2010. VJM03 va fi pilotat de Adrian Sutil shi Tonio Liuzzi, cei doi declarindu-se increzatori in shansele de a aduna puncte care sa asheze Force India undeva pe la mijlocul clasamentului. Afirmatziile lor vin ca urmare a rezultatelor surprinzatoare inregistrate anul trecut, cind Giancarlo Fisichelle (trecut intre timp la Ferrari) shi Adrian Sutil, au lasat o impresie excelenta pe circuitele unde mashinile necesitau o aerodinamicitate scazuta.

Clasarile pe podium, shi citeva sesiuni de calificare unde bolizii Force India au umilit Ferrari shi McLaren, ii obliga pe inginerii indieni la mai mult, astfel incit au fost aplicate modificari pentru creshterea aerodinamicitatzii, motiv pentru care pilotzii sint optimishti.

Am adaugat aici filmul de prezentare, cu scurte declaratzii ale pilotzilor angajatzi de indieni....


Wednesday, February 3, 2010

Valencia - ultima zi de teste

Fanii spanioli au blocat shoseaua pentru mai multe ore, ashteptind sa il vada la lucru pe Fernando Alonso in noua mashina Ferrari F10. Numarul lor s-a ridicat la aproape 30.000 de suflete, care au putut urmari shi altzi doi spanioli, Jaime Alguesuari shi Pedro de la Rosa.

Michael Schumacher a incheiat sesiunea de teste mai devreme decit era planificat, din cauza unor probleme la sistemul hidraulic.

Singurul incident petrecut la boxe a fost un accident ushor intre Hulkenberg shi De la Rosa, mashinile fiind nevoite sa intre la standuri pentru ushoare reparatzii.

Nico Rosberg a fost primul dintre pilotzi care a oprit mashina in standul echipei pentru care a concurat anul trecut, astfel el a adus monopostul Mercedes GP in garajul celor de la AT&T Williams.

Urmatoarele teste vor avea loc tot in Spania la Jerez, intre 10 shi 13 februarie, circuit unde sint ashteptate sa iasa pe pista shi Red Bull Racing, Force India F1 team shi Virgin Racing.

La Virgin a cazut netul

Anuntzata cu fast, lansarea mashinii Virgin Racing s-a redus la un simplu film postat pe website-ul echipei, in timp ce sute de mii de fani au ashteptat ca miracolul sa se produca in direct pe internet. Motivele au fost de natura tehnica, iar scuzele englezilor vor tzine loc de alte explicatzii pina la prima aparitzie la testele programate saptamina viitoare la Jerez, cind derapajul de ieri va fi complet dat uitarii.

Monopostul este echipat cu un motor Cosworth shi este construit in intregime cu tehnologie CFD (Computational Fluid Dynamics), adica pe computer, fara nici o secunda de tunel aerodinamic. Cei doi pilotzi sint Timo Glock shi Lucas di Grassi.



Tuesday, February 2, 2010

Valencia - a doua zi de teste

Culise de Formula 1

Pedro de la Rosa a terminat prima sesiune de teste cu Williams C29 avind dureri de git. Nu e nimic anormal in asta, gindindu-ne ca spaniolul nu s-a aflat prea mult pe circuite in ultimii citziva ani, iar viteza mashinilor in Formula 1 poate genera fortze centrifuge care pun la grea incercare musculatura umerilor shi a cefei.

Tinarul Paul di Resta (23 de ani) a semnat un contract de pilot de incercari pentru Force India. Englezul a declarat ca este foarte bucuros pentru aceasta intzelegere, fiind convins de potentzialul echipei care l-a ales, dar shi de faptul ca in viitor va avea mult de invatzat de la titularii Sutil shi Liuzzi. Force India colaboreaza strins cu McLaren Mercedes, multe dintre datele tehnice ale mashinilor fiind analizate shi folosite de constructorul britanic.

Stefan GP, echipa cu sediul in Serbia, a trimis deja un container de 20 de metri cu echipament in Bahrein, acolo unde va avea loc prima cursa a acestui sezon. Sirbii se afla de citeva luni in discutzii pentru a fi admishi exceptzional pe lista oficiala a echipelor, asigurindu-shi suport tehnic, motor shi cutie de viteze de la recent desfiintzata echipa Toyota. Indiferent de decizia forului mondial, sirbii vor efectua teste intre 25 shi 28 februarie pe circuitul de la Portimao din Portugalia. In cazul in care vor fi admishi sa concureze in 2010, surse din interiorul echipei au indicat ca unul dintre pilotzi poate fi japonezul Kazuki Nakajima, anul trecut la Williams AT&T.

Prezent la testele Ferrari, Felipe Massa a purtat un nou prototip de casca fabricat de compania Schuberth, executata din fibra de carbon. Complet de culoare neagra, noua casca a facut nota discordanta in garajul italienilor, amintind de accidentul suferit de brazilian anul trecut, in Ungaria.

Finlandezul Heikki Kovalainen va lucra cu fostul inginer al lui Timo Glock, de la Toyota. Juan Pablo Ramirez a fost angajat, alaturi de altzi citziva foshti ingineri de la Red Bull, Renault shi Force India, shi va fi responsabil de mashina Lotus de culoare verde cu numarul 19.

Monday, February 1, 2010

Valencia - prima zi de teste

Red Bull, Force India, Lotus, Virgin Racing, Campos shi USF1 nu sint prezente la Valencia.


Toro Rosso se ashteapta ca Buemi shi Alguersuari sa gresheasca

Noul STR5 a fost prezentat astazi la standurile de testari ale echipei Toro Rosso, in fapt echipa a doua a grupului Red Bull Racing. Mashina este conceputa complet de proiectantzii echipei, dar cu un motor Ferrari 056, iar cei doi pilotzi care au incheiat sezonul trecut au fost reconfirmatzi - Sebastien Buemi shi Jaime Alguersuari. Tineri shi cu mult talent, cei doi constituie o provocare shi un pariu pentru Formula 1, daca ne gindim ca Giorgio Ascanelli, manager general al echipei, a declarat ca la inceputul acestui sezon se ashteapta la gresheli din partea celor doi - "Este o mashina noua, conceputa in totalitate de Toro Rosso, pentru acest sezon propunindu-ne numai sa intzelegem shi sa ne acomodam cu acest nou proiect."

Concluzia mea este ca Buemi shi Alguersuari nu se vor bate pentru puncte, fiind evident ca nu vor fi siciitzi prea mult de jurnalishti. 

In prima zi pe circuitul de la Sevilla, Sebastian Buemi a avut o problema la cutia de viteze, motiv pentru care nu a efectuat decit 18 ture. Miine Buemi va continua testarile, urmind ca miercuri sa piloteze Alguersuari.

Williams a pus mashina direct pe asfalt

Britanicii nu s-au mai incurcat cu festivitatzile sau cu ziarishtii

Echipa condusa de Frank Williams nu a organizat nimic special pentru prezentarea modelului FW32 ce va fi pilotat de Rubens Barrichello shi Nico Hulkenberg. Interesatzi mai mult de setarile shi performantzele bolidului, inginerii au fost scutitzi de aparitzia in fatza camerelor de luat vederi shi a aparatelor de fotografiat, iar pilotzii s-au concentrat la programul intens de testari pe care il vor efectua in aceasta iarna.

Deocamdata nu se cunosc nici macar datele tehnice ale mashinii Williams, singurul detaliu important fiind acela ca motorul este asigurat de Cosworth.

Pentru prima zi de teste, FW32 a fost condus de Barrichello, care a declarat ca ii place mashina, dar este greu de spus acum cine va fi mai rapid. In acest moment intreaga echipa este preocupata de echilibrarea mashinii, ajustarea scaunului pilotului precum shi rularea software-ului care controleaza toate componentele electronice. In plus, datorita capacitatzii ridicate a noilor rezervoare, dar shi rotzilor fatza care sint mai inguste decit pina acum, se vor incerca diferite combinatzii pentru a se studia comportamentul mashinii la inceputul shi in timpul cursei, in conditziile noilor reglementari FIA.