Monday, February 15, 2010

Coechipierul Schumacher

Perioada de testari a ajuns la jumatatea drumului care ii desparte pe constructori shi pe pilotzi de noul sezon in Formula 1. Inca nu au ieshit pe circuite USF1 shi Campos, doua dintre cele patru echipe noi acceptate pe grila de start in acest an.

Altul insa mi se pare amanuntul demn de subliniat shi comentat astazi.

Revenirea lui Michael Schumacher nu mai este o noutate, germanul acceptind provocarea celor de la Mercedes, care au cumparat ultima echipa campioana mondiala, Brawn GP, pe care vor sa o transforme intr-o mashinarie de cucerit titluri supreme. Dupa foarte mult timp, Mercedes incepe sa se gindeasca la un bolid construit in intregime de uzinele sale, dupa modelul italienilor de la Ferrari. Iar Schumacher poate asigura atentzia publicului, dar shi citeva succese de efect. Formula este una mai mult de afaceri decit de competitzie, iar acest proiect poate produce citeva victime colaterale.

In urma cu citeva saptamini, odata cu lansarea mashinii "Silver Arrows" de catre Mercedes GP, presa a navalit pe cei doi pilotzi angajatzi, Schumacher shi Rosberg. Navalit este un fel de a spune, fiindca in realitate, asha cum a recunoscut shi Nico Rosberg, 100 de ziarishti shi 100 de camere de luat vederi l-au incercuit pe Schumacher, in timp ce al doilea pilot a zimbit shi discutat doar cu vreo doi trei curioshi, care nu mai avusesera loc in inghesuiala din jurul fostului campion mondial.

Comentind ce i s-a intimplat lui Nico Rosberg, brazilianul Rubens Barrichello, fostul coechipier cu Schumacher la Ferrari, l-a indemnat pe tinarul proaspat adus de la Williams, sa.... nici mai mult nici mai putzin.... PLECE CIT MAI REPEDE DE LA MERCEDES. Shi Barrichello shtie ce spune, el fiind secundul lui Schumacher la Ferrari pentru 6 ani, perioada in care nici macar nu s-a pus problema cine va trece primul linia de sosire.... Strategia de atunci a italienilor (ca shi cea de astazi a germanilor probabil) a decis ca Schumacher trebuia sa fie primul.

Putzini shtiu ca in Formula 1, principalul adversar al unui pilot care iese pe circuit, este, paradoxal, propriul coechipier. Concurind teoretic pe aceleashi mashini, cei doi pot demonstra cine este cel mai bun, iar rezultatele te pot mentzine la top sau te pot face sa ieshi pe usha din dos. In esentza, concurentza cu celelalte echipe impinge competitzia inainte, dar singurul eshec personal nu poate veni decit daca eshti depashit de colegul de garaj.

Barrichello a supravietzuit la Ferrari din cauza ca a acceptat compromisul de a conduce o mashina performanta cu conditzia de a lasa capul in jos in fatza lui Michael Schumacher. Dealtfel brazilianul a repetat in dese rinduri ca situatzia de la Ferrari nu l-a avantajat, el neavind niciodata shansa reala de a lupta pentru titlu.

Istoria dovedeshte ca echipele care au angajat doi pilotzi cu personalitate shi pretentzii pentru acelashi sezon, au provocat crize finalizate cu scandaluri, cele mai cunoscute fiind cele din interiorul celor de la McLaren, care au greshit in anii '80 cu Senna shi Prost, iar in anii 2000 cu Alonso shi Hamilton.

Acelashi manual de istorie studiat cu atentzie, ofera 12 pilotzi coechipieri cu Schumacher, unul singur fiind fost campion mondial, Nelson Piquet, insa acesta l-a educat pe Michael Schumacher pentru citeva luni in 1991, cind germanul facea primii pashi in Formula 1 shi nu putea emite nici un fel de pretentzii. In rest lista este alcatuita numai din "locotenentzi ascultatori": 1992 - Martin Brundle, 1993 - Ricardo Patrese, 1994 - Jos Verstappen shi J.J.Lehto, 1995 - Johnny Herbert, 1996 - 1999 Eddie Irvine, 2000 - 2005 Rubens Barrichello shi in 2006 - Felipe Massa.

Prin declaratziile sale, Barrichello l-a atentzionat pe Nico Rosberg ca din mare talent poate sa ajunga o sperantza ratata, in conditziile in care e greu de presupus ca Ross Brawn il va incuraja sa-l intreaca pe Schumacher. E drept ca exista o mare provocare pentru acest sezon shi obiectivul numarul unu pentru Rosberg, asha cum aminteam mai sus, este tocmai sa-l depasheasca pe Schumacher. Numai asha potzi dovedi ca eshti mai competitiv, ca ai mentalitate de lider. Altfel nu vei face decit sa ii acoperi spatele celui care va aduna puncte pentru echipa shi va da in continuu declaratzii presei. Este shi o problema de imagine daca vretzi, existind o concurentza acerba pentru locul celui care va garanta ca Mercedes este alegerea perfecta.

Din pacate, raspunsul lui Rosberg a fost unul rasuflat, acesta incercind sa convinga prin adeziunea la o cauza nobila... aceea ca meseria lui este sa fie cit mai rapid. Cit despre Barrichello, Nico a afirmat ca la Ferrari era oricum o mare diferentza intre cei doi...

Adevarul este ca mi-ar parea rau ca Nico Rosberg sa iasa din circuit din cauza lui Schumacher, considerind ca Mercedes a luat in calcul toate riscurile inainte de a-i face oferta fostului campion mondial. Apoi Ross Brawn il cunoashte bine pe Schumacher, el fiind cel care a stat in spatele titlurilor cishtigate de acesta. Shi sincer, daca Rosberg nu va fi mai rapid decit Schumacher de la inceput shi constant, cursa de cursa, nu vad cum va putea rezista mai mult de un sezon.

Shi fie ca itzi place sau nu, Barrichello shtie cel mai bine cum te simtzi supravietzuind in umbra. Ca un soldatzel ascultator.

No comments:

Post a Comment