Tuesday, February 23, 2010

Ferrari critica Federatzia Internatzionala de Automobilism

Website-ul companiei Ferrari a publicat ieri un "editorial" spumos la adresa conducatorilor automobilismului mondial. Folosind un ton autoritar, semnatarul textului a inceput prin a critica decizia de licentziere cu drept de participare in Formula 1, a citorva echipe care trec prin mari dificultatzi financiare, prezentza lor la prima cursa din Bahrein fiind aproape imposibila. Mai concret, este vorba de USF1 shi Campos Meta, ultima salvata in extremis de "un cavaler misterios" (conform italienilor de la Ferrari) pentru a se transforma intr-un "vasal supus" in disputele dintre echipe, pe de o parte, shi FIA, de cealalta parte.

Cei interesatzi cunosc cum anul trecut, citziva dintre constructorii cu traditzie shi putere financiara, au amenintzat forul internatzional ca se vor desprinde de Formula 1, cu scopul de a forma o competitzie separata, unde progresul tehnologic sa fie incurajat shi nu sugrumat, unde sa nu existe restrictzii de buget pentru atragerea altor echipe marunte, fara importantza pe harta producatorilor de automobile. Mai simplu, firme puternice ca Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, Mercedes sau BMW, ar fi preferat sa concureze intre ele in conditziile in care fiecare putea investi sume importante in dezvoltare, fara pericolul de a lasa in spate echipe mici, fara conturi prea mari, incapabile sa supravietzuiasca concurentzei. Trimiterea tzinteshte direct catre limitarile bugetare impuse de FIA shi inspre echipele acceptate sa concureze in acest an - Virgin, Lotus, USF1 shi Campos.

In plus, Ferrari sustzine ideea posibilitatzii inscrierii a 3 mashini in fiecare cursa, detaliu care ar spori decalajul dintre echipele mari shi "restul lumii". In sprijinul acestei idei, italienii subliniaza faptul ca recent, mari constructori din industria automobilelor au ales sa iasa din Formula 1, in locul lor fiind acceptate echipe carora le este deja greu sa se prezinte la sesiunile de testari dinainte de inceperea sezonului propriu-zis. Honda, Toyota shi BMW au parasit competitzia sub presiunile economice ale momentului, fara sa primeasca insa nici un sprijin din partea celor care guverneaza peste FIA, asha cum cere astazi USF1 pentru o firava supravietzuire.

Ferrari ii ataca shi pe cei care stau ca "vulturii" sa culeaga ramashitzele unui eventual rateu al noilor admishi in Formula 1, afirmind ca sirbii de la StefanGP au format o echipa cu totzi tehnicienii datzi afara de alte grupari, in urma scandalurilor care au clatinat automobilismul in ultimii ani.

Singurul nume mentzionat de italieni este cel al fostului preshedinte FIA, Max Mosley, retras anul trecut in urma presiunilor de a nu mai candida pentru inca un mandat, la care a fost supus in principal din directzia FOTA, asociatzia echipelor inscrise in Formula 1.

Rezumat in citeva cuvinte, ceea ce s-a intimplat in ultimii ani a fost rezultatul unei competitzii dezechilibrate intre echipele cu mare putere financiara (ce puteau implementa dispozitive noi pe mashinile de concurs) shi cele mai mici, care incheiau plutonul la citeva ture distantza. Rezultatul imediat a fost anularea spectacolului sportiv shi pierderea unui mare numar de fani, suparatzi ca invingatorii erau mereu aceeashi. Amenintzatzi cu un faliment inerent, oficialii FIA au gindit schimbarea, incercind sa limiteze bugetele shi sa interzica folosirea sistemelor care ar fi ushurat rolul pilotului in interiorul monoposturilor. Ma refer aici la o multitudine de sisteme electronice, cel mai renumit fiind "suspensia activa", interzisa in acelashi sezon in care fusese implementata cu evident succes, de Williams shi McLaren.

Revenind la atacul dezlantzuit de Ferrari, este interesant cum va reactziona Jean Todt, noul preshedinte ales al FIA, fost team manager in Formula 1 la Ferrari, unul dintre cei care s-au aflat in spatele titlurilor de campion mondial cucerite de germanul Michael Schumacher, pe vremea cind acesta conducea mashinile roshii concepute shi produse la Maranello.

Francezul este fortzat sa "danseze" dupa cum vor cinta cei care l-au sustzinut shi ales, sau sa priveasca inspre viitor, sa accepte ca spectacolul va tzine oamenii aproape de Formula 1, in timp ce noile tehnologii trebuie sa devina accesibile tuturor competitorilor. Altfel Formula 1 va ajunge locul unde citziva pilotzi curajoshi devenitzi milionari, se vor invirti singuri pe un circuit din Arabia Saudita, fara spectatori, mishcind volanul la viteze de 300-400 de km/ora, imitindu-i pe "campionii" de astazi ai sistemelor Playstation.

Shi nu shtiu daca aceasta persectiva ii va face pe cei de la Ferrari sa sara in sus de bucurie.

No comments:

Post a Comment