Wednesday, June 2, 2010

Force India a inceput sa se scufunde

Aparitzie exotica in Formula 1, echipa indiana a crescut interesant, reushind in ultimii ani sa se asheze pe o traiectorie ascendenta. Nimeni nu ar fi crezut de exemplu, ca anul trecut, Giancarlo Fisichella, pe atunci la Force India, va pleca din pole position in Marele Premiu de la Spa Francorchamps. In realitate, Force India este o echipa in intregime britanica, avind manager shi finantzare "coloniala".

Anul acesta au cishtigat citeva puncte firave, beneficiind mai mult de noul sistem de punctare, unde locurile 9 shi 10 sint recompensate procentual. Cele mai bune clasari ale celor doi pilotzi in acest sezon sint - Adrian Sutil locul 5 in Malaysia shi Tonio Liuzzi locul 7 in Australia. Cu sigurantza ca pretentziile erau mai mari, insa Force India nu a putut tzine pasul cu ritmul de dezvoltare al echipelor de top, shi astazi da semne de slabiciune.

Cu citeva luni in urma, directorul tehnic James Key s-a mutat de la Force India pentru acelashi post la Sauber, iar astazi am aflat ca urmashul sau, Mark Smith, va pleca pentru a fi tot director tehnic, la Lotus. In timp, "indienii" i-au mai pierdut pe Mike Gascoyne (astazi team manager la Lotus - asupra caruia voi mai reveni in acest post), Colin Kolles (astazi team manager la Hispania Racing) shi Ian Phillips (fost director comercial). Lor li se adauga Lewis Butler (sheful departamentului de proiectare) shi Marianne Hinson (shefa departamentului de aerodinamica), "refugiatzi" la acelashi Lotus F1.

De obicei, cel mai bun moment de a parasi o echipa de Formula 1, este atunci cind aceasta se afla intr-o forma excelenta, pentru ca succesul grupului itzi va fi favorabil. Apoi, tehnicienii de valoare din lumea automobilismului, se muta la alte echipe unde pot colabora cu alte virfuri din domeniu... Niciodata talentele nu vor alerga sa completeze un grup de neavizatzi shi intotdeauna vor cauta sa se opreasca linga cei ce le vor acorda libertatea exprimarii ideilor noi, inovatoare.

Ca sa dau un exemplu simplu, avantajul Red Bull de a-l avea pe Adrian Newey da certitudinea ca in jurul unei astfel de personalitatzi se pot creea echipe de geniu, ale caror rezultate vor scrie istoria Formulei 1. Este ca in fotbalul lui Mourinho, Wenger sau Capello...

Atunci cind pierzi talente, cum se intimpla astazi cu Force India, fara ca echipa sa fie la top, inseamna ca ai inceput sa te afunzi in mlashtina...

Iritat de evenimente, Vijai Mallyia (proprietarul Force India - foto) a inceput sa prevada dezastrul, incercind sa contracareze cu un proces intentat celor de la Lotus F1 shi managerului acestora, Mike Gascoyne. Motivul este "furtul intelectual" al proiectului T127, monopostul pilotat astazi de Trulli shi Kovalainen la Lotus. Mallyia reclama ca in timpul iernii, Lotus a copiat un shasiu ramas in tunelul aerodinamic folosit de Force India in 2009 shi pus la dispozitzie de firmele Aerolab SRL shi Fondtech, companii care au colaborat anul acesta cu Lotus.

Itzele sint incurcate, insa comunicatul de presa oferit astazi de Force India mentzioneaza ca doreshte recuperarea sumei de 1 milion de EURO viratzi catre Aerolab in toamna lui 2009, pentru prelungirea contractului precedent, care in aceste conditzii nu mai poate onorat.

In plus, cireasha de pe tortul Force India poarta numele Tonio Liuzzi, italianul fiind sub presiunea negativa a ultimelor insuccese. Surse apropiate "indienilor" au indicat ca iminenta titularizarea pilotului de incercari Paul di Resta, scotzianul testind de citeva ori bolidul VJM03.

No comments:

Post a Comment