Friday, June 11, 2010

Inginerii (4) - Ferrari

"Calutzul cabrat" se afla in cautarea vitezei din primavara, cind Alonso shi Massa le fluturau frezele multor ingineri pe la trecerea prin fatza standurilor. Asta se intimpla in perioada de testari, atunci cind Ferrari arata un progres neobishnuit... Intre timp, dupa un start fericit, italienii s-au moleshit neshteptat, iar Alonso, chiar daca a declarat dupa primele 4 curse ca ishi doreshte citeva etape fara ploaie, a mers din rau in mai rau. In cealalta mashina, Massa nu a confirmat in Turcia, acolo unde specialishtii credeau ca va reveni pe podium.

Cu sigurantza ca echipa tehnica a muncit zi shi noapte pentru Marele Premiu al Canadei, insa e greu de crezut ca soarele se va vedea printre norii adunatzi deasupra echipei italiene. Pentru acest "episod" al seriei despre inginerii de cursa, m-am oprit la Ferrari, scuderie ce completeaza careul celor patru echipe candidate la titlu in 2010.

Fernando Alonso - inginer de cursa Andrea Stella
Are 39 de ani shi inainte de Ferrari a studiat inginerie in aeronautica. Pentru mult timp a facut parte din grupul de ingineri care au alcatuit echipa tehnica pentru Michael Schumacher, pe vremea cind acesta pilota pentru italieni, shi s-a ocupat cu studiul shi interpretarea datelor telemetrice.
In 2006, odata cu retragerea lui Schumacher shi aducerea lui Kimi Raikkonen, Andrea Stella s-a remarcat ca fiind singurul inginer capabil sa intzeleaga engleza shoptita de finlandez in timpul comunicatziilor radio shi a fost imediat promovat ca asistent de inginer de cursa, contribuind la titlul mondial cishtigat pilotul Ferrari in 2007.
Din 2009 a fost numit inginer de cursa, iar astazi este partenerul lui Fernando Alonso, apreciind ca spaniolul se adapteaza foarte repede la diferitele conditzii de competitzie, pe cind Kimi, atunci cind avea o mashina bine pusa la punct, era ceva mai rapid.

Felipe Massa - inginer de cursa Rod Smedley
Este poate cel mai popular dintre inginerii din Formula 1, mediatizat mai ales pentru modul nonconformist in care comunica cu Massa.
A ajuns in Formula 1 ca inginer responsabil cu interpretarea telemetriei la Jordan in 2002, iar la finalul lui 2003 a trecut la echipa de testari a constructorului Ferrari. Din august 2006 a fost promovat inginer de cursa al pilotului brazilian, iar schimbarea nu a trecut neobservata, Felipe reushind imediat sa cishtige primul sau Grand Prix in Turcia cu o calificare in pole position.
Smedley a ramas vestit pentru sfatul dat lui Felipe in timpul Marelui Premiu de la Sepang in 2009, cind brazilianul era stresat cerind schimbarea vizorului de la casca din cauza vizibilitatzii reduse pe timp de ploaie, moment in care inginerul de cursa l-a calmat tandru - "Felipe baby, stay cool... stay cool.... we are in a good position..." (vezi video).
Deasemenea Smedley shi-a dovedit profesionalismul imediat dupa accidentarea lui Massa din 2009, cind brazilianul a fost inlocuit de italianul Luca Badoer. Deoarece Badoer nu era deloc familiarizat cu monopostul F60, Smedley a fost nevoit sa ii dicteze prin radio, intreaga succesiune de comenzi necesare pilotarii intr-un mare premiu de Formula 1.

Video - Andrea Stella vorbind despre Kimi Raikkonen (0:54 - 1:32)

Video - Smedley "Felipe baby"


Video - Massa shi Smedley inainte de Marele Premiu al Turciei 2010


Video - Smedley dupa ce a primit titlul de Doctor in Shtiintze Profesionale - Inginerie Mecanica

No comments:

Post a Comment