Saturday, May 15, 2010

Roller Coaster in Monte Carlo

Iata ca "Poker face" (porecla data lui Webber de Vettel dupa calificarile din Malaysia) a "comis-o" shi in Monaco, luind prima pozitzie pe grila de plecare dupa o lupta strinsa cu ceilaltzi favoritzi ai Marelui Circ. Era de ashteptat ca mashinile Red Bull sa se comporte excelent in principat shi asta s-a vazut in ultima sesiune de calificari, cind Webber shi Vettel s-au ashezat pe pozitziile 1 shi 3 ale startului de miine. Intre ei, confirmind o valoare ascendenta, a aparut polonezul Kubica, ce va fi nuca tare a acestui final de saptamina. De remarcat cum primele 3 mashini ale calificarilor sint echipate cu motoare Renault, cu un consum redus dar shi 30-40 de cai putere mai putzin decit motoarele Mercedes.

Ashadar, duminica vom asista la o cursa a carei miza a crescut enorm pentru multzi dintre pilotzii care vor titlul. Primul este Lewis Hamilton, ce a declarat ca in calificari a folosit la maxim puterea shi calitatzile monopostului McLaren, dar shi fiecare centimetru de asfalt de pe circuit. La final el a concluzionat ca Red Bull este simplu, cu mult inaintea tuturor celorlalte echipe, pilotzii lor fiind capabili sa accelereze mai repede in conditziile unei aerodinamicitatzi superioare.

Al doilea este Sebastian Vettel, care pare sa piarda teren in favoarea coechipierului sau, amindoi aflindu-se destul de aproape de liderul clasamentului general. El trebuie sa gaseasca inspiratzia de a depashi aceast moment ciudat in cariera, cind, cu o mashina de primul loc, nu a cishtigat decit o singura data in 5 curse disputate...

Shi cel de-al treilea este Fernando Alonso, spaniolul care este atit de motivat incit, riscind permanent, a eshuat lamentabil in antrenamente oprind mashina in parapetzii de protectzie, condamnindu-se la un start de pe linia standurilor. Asta inseamna ca, inca din primul tur, Alonso va fi in spatele tuturor celor 6 mashini mai lente ale echipelor Lotus, HRT shi Virgin. Dar el este obishnuit cu astfel de probleme, considerind ca in 3 curse (Australia - ajuns ultimul imediat dupa start, Malaysia - start din pozitzia a 19-a, China - start furat shi penalizare cu trecere pe la boxe) s-a luptat sa depasheasca intregul pluton.

Pe linga latzimea redusa a circuitului, ce da un sentiment de "roller coaster" nebun pe durata a aproape 2 ore de concentrare maxima, pilotzii trebuie sa fie atentzi la alte citeva detalii importante.

Primul este cel al bordurilor adaugate in virajele 11 shi 16. Acestea pot distruge podeaua shi suspensiile mashinilor, shi este imposibil ca pilotzii sa le vada din interiorul cockpiturilor, cimpul vizual fiind extrem de limitat.

Apoi protejarea shi conservarea pneurilor va juca un rol important, tehnicienii Bridgestone dezvaluind ca in Monte Carlo, datorita configuratziei circuitului, anvelopele sufera mult din cauza tensiunilor transversale (impuse de virajele strinse) shi mai putzin de tensiune longitudinala (produsa de liniile drepte de mare viteza). Din acest punct de vedere, Jenson Button va avea un uriash avantaj, fiind capabil sa foloseasca mai mult primul set de pneuri, amanunt ce poate face diferentza la finalul acestei ecuatzii complicate care este Marele Premiu al Principatului Monaco.

Cursa va numara 78 de tururi, insumind 260, 520 km, shi va incepe la ora 14.00 ora locala, 15.00 ora Romaniei, 7.00 ora Americii Centrale.

No comments:

Post a Comment