Tuesday, May 18, 2010

Zgomot pentru nimic

Marele Premiu de la Monte Carlo a devenit istorie, asha cum poate fi considerata shi ultraperformantza australianului Mark Webber de a cishtiga doua curse in doua weekend-uri consecutive, dupa ce a plecat in ambele curse din pole-position. Unii dintre fanii Formulei 1 cred insa ca momentul care va ramine ca definitoriu in memoria colectiva este cu totul altul, shi anume depashirea lui Alonso de catre Schumacher, decizie care l-a facut pe german sa fie retrogradat de pe 6 pe 12.

Cei doi pilotzi au o istorie a luptelor directe cu multe capitole, unul dintre acestea fiind scris in 2006 in acelashi loc de pe circuitul monegasc - virajul "La Rascasse". La acel moment, Schumacher se afla in ultimul tur al calificarilor dupa ce realizase un timp care ii dadea avantajul de a pleca din pole position. In spatele lui, conducind nebuneshte pe ultimele secunde permise de timpul regulamentar, se afla Fernando Alonso a carui mashina Benetton era mai rapida decit legendarul Ferrari condus de german. Toata lumea ashtepta in tensiune ca Alonso sa intoarca rezultatul de pina atunci shi sa termine cu cel mai bun timp, insa Schumacher a calculat altfel, mimind o eroare de pilotaj shi oprindu-shi bolidul aproape transversal pe circuit, chiar in virajul amintit. Evident ca sesiunea a fost intrerupta, dar comisarii FIA l-au retrogradat pe german, obligindu-l sa ia startul de pe ultima pozitzie a grilei. La final Alonso a cishtigat, iar Schumacher a terminat pe 5.

Shi iata ca peste ani, cei doi s-au reintilnit in acelashi loc, cu acelashi obiectiv, motivatzi de acelashi spirit de competitzie. Le-au trebuit 77 de tururi pe strazile din Monte Carlo shi o intrerupere a cusei pe final, pentru a adauga alt capitol la istoria multicolora a Formulei 1.

Dar cred ca amanuntele shi contextul de astazi sint putzin mai complexe...

In primul rind, unul dintre cei patru comisari FIA prezentzi in Monaco, a fost britanicul Damon Hill, care in anii '90 a pierdut cel putzin un titlu mondial din cauza lui Schumacher.

In al doilea rind, Schumacher vine dupa o lunga perioda la Ferrari, echipa la care de abia a ajuns Alonso, shi intreaga "scuderie" ii este ca o a doua familie.

In al treilea rind, in cautarea spectacolului sugrumat de avansul tehnologic accesibil din ce in ce mai multor echipe, FIA a inceput sa modifice regulamentele intr-un ritm care poate aduce confuzia in rindul publicului spectator. Evident ca profesionishtii nu pot avea probleme cu asta, dar fanii care traiesc din poveshti nu au timp sa descopere detaliile din documente...

Shi asha s-a ajuns ca duminica, in urma accidentului dintre Jarno Trulli shi Karun Chandhok, mashina de sigurantza sa iasa pe circuit pentru ultimele trei tururi ramase din cursa.

Aici trebuie sa iau o scurta pauza, fiind necesara o clarificare regulamentara. Astfel din acest an a fost introdusa o "linie alba" a safety-car-ului, care este marcata chiar inainte de intrarea la standuri, ashadar inaintea liniei de sosire. Rolul acesteia este de a marca zona de unde, pentru situatziile in care mashina de sigurantza reintra la boxe, pilotzii pot reincepe cursa, avind libertatea de a face depashiri. Interesant este ca oficialii FIA au introdus in regulamentul Formulei 1 articolul 40.13, care se refere direct la cazul special in care safety-car-ul se afla pe circuit in chiar ultimul tur al cursei.
Este evident ca, din motive estetice, FIA nu a dorit ca nici un mare premiu (fie el chiar oprit din cauza unui accident) sa se incheie cu mashina de sigurantza trecind prima linia de sosire... shi atunci s-a introdus acest articol, in care se precizeaza ca in odata ce safety car-ul se va afla pe circuit in ultimul tur al vreunei curse, aceasta va intra la standuri inainte de sosire, iar pilotzii trebuie sa treaca linia de sosire fara nici o depashire... intzelegindu-se clar ca rolul mashinii de sigurantza ramine pina la final, chiar daca aceasta nu se mai afla in fatza plutonului urmaritor.

Acesta a fost shi motivul pentru care Fernando Alonso, aflat in pozitzia a 6-a chiar in spatele lui Hamilton, a cerut lamuriri de la standuri daca il poate depashi pe britanic pe ultimii metri de la Monte Carlo, iar raspunsul a venit prompt - NU. Atunci s-a repliat cuminte shi a ashteptat pina cind surprins, l-a vazut pe Schumacher grabindu-se neregulamentar catre sosire...

Este de neintzeles cum oficialii Mercedes l-au sfatuit pe Schumacher sa atace deoarece 40.13 spune clar ca in ultimul tur, daca mashina de sigurantza este pe circuit, nimeni nu mai depasheshte pe nimeni, chiar daca aceasta va intra la boxe inainte de sosire.

Pentru a se apara, Ross Brawn a amintit de Marele Premiu al Australiei din 2009, cind Jenson Button a cishtigat intr-o situatzie similara, motivind ca atunci comisarii de traseu au continuat sa arata steagurile galbene shi panourile SC pina la final, in timp ce acum comisarii au semnalizat cu steagurile verzi shi au retras panourile SC de pe ultima linie dreapta indicind clar ca pilotzii se pot depashi. Diferentza este ca in 2009 regula era ca steagurile galbene ramin pina la final, in timp ce in 2009 regulamentul nu mai mentzioneaza asha ceva.

Dovada ca Mercedes a greshit este shi decizia acestora de a nu mai face apel impotriva regulamentului F1, decizia comisarilor FIA de la Monte Carlo fiind neatacabila.

No comments:

Post a Comment