Tuesday, March 23, 2010

Melbourne 2009

La finalul acestei saptamini se va desfashura cea de-a doua etapa din programul Formulei 1 din 2010. Australia va fi gazda unei curse care se anuntza drept revansha pe care Red Bull trebuie sa shi-o ia in fatza celor de la Ferrari, beneficiarii unei victorii ushoare in Bahrain..

Cu numai citeva zile inainte de primele antrenamente oficiale, am sa merg inapoi in 2009, cind aceasta cursa deschidea un sezon care avea sa fie cishtigat de o echipa construita doar pentru citeva luni - BrawnGP, iar pilotul care avea sa iasa campion mondial era cel care avea sa treaca primul linia de sosire la Melbourne.

La vremea respectiva, mashinile BrawnGP erau considerate marile surprize, iar Button shi Barrichello au profitat de avansul avut, dar shi de confuzia creeata de importantele schimbari de regulament, pentru a lua avans inca de la inceputul sezonului. Echipate cu un dublu distribuitor de aer in spatele mashinilor (piesa aerodinamica aflata sub semnul intrebarii la acel moment), pilotzii Brawn au reushit sa se califice pe primele doua pozitzii ale grilei de start, anuntzind o cursa de exceptzie.

Contrar multor ashteptari, mashinile Ferrari conduse de Felipe Massa shi Kimi Raikkonen s-au oprit inainte de linia de sosire, din cauza unor probleme tehnice. Insa cursa de la Melbourne a avut doua momente foarte importante, care au decis ierarhia finala. Primul s-a consumat cu doar 3 ture inainte de final cind Vettel shi Kubica, aflatzi in lupta directa pentru locurile 2 shi 3, s-au atins reciproc shi au lovit zidul de protectzie, eveniment care i-a facut pe organizatori sa trimita mashina de sigurantza pe traseu.

Ce s-a intimplat in urmatoarele citeva minute a ramas in istoria Formulei 1 sub numele de "Lie Gate". Urmarind mashina de sigurantza, conditzie in care bolizii nu au voie sa se depasheasca, Jarno Trulli (Toyota) a facut o gresheala, a ieshit pe iarba de pe marginea asfaltului, dar a reushit sa redreseze repede shi sa revina pe pista. Numai ca intre timp, in doar 2 sau 3 secunde, el a fost depashit de Lewis Hamilton (McLaren), care se afla foarte aproape in spatele sau. Dupa ce Trulli shi-a revenit, conform regulamentului shi ascultind indicatziile de la standuri transmise prin radio, Lewis l-a lasat sa treaca in fatza, insa la investigatzia care a urmat, englezul a ascuns adevarul, afirmind ca italianul l-a depashit neregulamentar, el neprimind nici un mesaj radio de la boxe. Incidentul a fost analizat de judecatorii Federatziei Internatzionale, iar citeva zile mai tirziu, Dave Ryan, directorul sportiv al echipei McLaren a fost suspendat shi managerul Ron Dennis shi-a dat demisia.

Cursa a fost cishtigata de Jenson Button, cel care avea dealtfel sa devina campion mondial, el fiind urmat de brazilianul Barrichello shi de italianul Trulli. Singurul amanunt interesant este acela ca echipele pentru care cei trei pilotzi concurau shi cishtigau anul trecut, astazi nu mai exista, BrawnGP fiind cumparata de Mercedes, iar Toyota retragindu-se din Formula 1.

Anul trecut cursa de la Melbourne a fost dominata de englezii de la Brawn, insa la finalul acestei saptamini, aproape un an mai tirziu, vom afla daca Red Bull Renault poate intr-adevar sa lupte pentru titlu sau Ferrari va domina autoritar, asha cum s-a intimplat in pustiul deshertului din Bahrain.

No comments:

Post a Comment