Monday, March 15, 2010

Pilotzi, salvatzi cauciucurile!


Cele mai multe dintre forumurile de discutzii online, blogurile dar shi website-urile de specialitate, analizeaza astazi scaderea spectaculozitatzii curselor de Formula 1.

Subiectul a renascut dupa prima etapa a sezonului, consumata duminica in Bahrein. Am ramas surprins sa descopar cum marea majoritate a fanilor inraitzi, au strigat la unison ca s-au plictisit pentru doua ore in fatza televizoarelor. Comentatorii ironici au povestit cum, dupa o iarna de ashteptari febrile, au adormit pe canapele in fatza televizoarelor' pe ecranele carora bolizii se ashezasera in shir indian catre linia de sosire. Altzii au numarat doar vreo 7 sau 8 depashiri, dar citeva au fost reushite cu sprijinul echipelor de mecanici, care in cazurile lui Hamilton shi Button, au fost rapizi la schimburile de pneuri.

Multzi reclama ca interzicerea realimentarii cu carburant a transformat totul intr-un zumzait monoton, singurul moment atractiv al curselor raminind startul, unde fiecare se lupta sa ajunga in viteza la primul viraj.

Fanii Formulei 1 reclama ca spectacolul a disparut, insa eu cred ca altul este motivul pentru care pilotzii nu se mai depashesc in timpul curselor, pentru care ei nu ishi mai asuma riscurile savurate intotdeauna de iubitorii automobilismului.

Am urmarit cursa din Bahrain shi am realizat ca fiecare incearca din rasputeri sa nu gresheasca inutil pentru a salva pneurile de la degradare. Este firesc ca dupa start, avind 220 de litri de carburant la bord, gumele vor avea imediat de suferit. Apoi, pe masura ce nivelul de benzina din rezervoare incepe sa scada, calitatea cauciucurilor scade intr-o rata direct proportzionala. Orice depashire nebuneasca poate afecta conditzia pneurilor, iar ceea ce ai cishtigat cu pretzul unei frinari intirziate - sa zicem, potzi pierde cu mare ushurintza 10 sau 15 ture mai tirziu.

Cel mai bun exemplu este cazul lui Jenson Button, care a spus ca nu i-a convenit momentul ales de tehnicieni pentru inlocuirea gumelor, deoarece mai putea parcurge citeva ture bune fara mari probleme. In lipsa unor date clare cu privire la rata de degradare a cauciurilor pe asfaltul fierbinte din Bahrain, englezul avusese grija sa conduca linishtit.

Din acest motiv cred ca acest sezon va fi unul mai degraba calculat decit spectaculos, in care pilotzii vor face totul pentru a elimita riscurile inutile, cu atit mai mult cu cit punctele (shi nu spectacolul) vor ramine in cartzile de istorie shi statistica. Intre noi fie vorba, punctele rontunjesc shi bugetele fiecarei grupari cu ambitzii.

Ashtept sa il vad pe Sebastian Vettel luptind de la egal la egal cu Fernando Alonso, la fel cum sint sigur ca MercedesGP shi McLaren, vor recupera handicapul care le desparte de Ferrari shi Red Bull. Poate atunci, in a doua jumatate a acestui sezon, pilotzii ishi vor asuma mai multe riscuri.

Pina atunci insa, indemn la rabdare. Sint sigur ca cine iubeshte cu adevarat acest sport, nu va suferi prea tare.

No comments:

Post a Comment