Tuesday, March 30, 2010

Strategia, bat-o vina...

Imediat dupa trecerea liniei de sosire in Australia, Lewis Hamilton a declarat ca nu a intzeles strategia echipei sale, care l-a chemat la schimbul de pneuri cind se lupta cu Robert Kubica pentru locul 2. Remarcind ca nici unul dintre ceilaltzi pilotzi clasatzi inaintea sa nu au oprit decit o singura data, Hamilton s-a aratat intrigat de faptul ca el a fost obligat sa opreasca de doua ori. Exemplul cel mai nimerit este cel al lui Kubica, care a continuat pina la final clasindu-se pe podium, in timp ce englezul nu a mai fost in stare sa recupereze terenul pierdut, in ciuda faptului ca, avind cauciucuri noi,a reushit sa ii prinda din urma pe pilotzii Ferrari, clasatzi pe locurile 3 shi 4.

Insa pentru a intzelege cum au gindit strategii McLaren atunci cind l-au rugat pe Lewis Hamilton sa opreasca pentru un nou rind de anvelope in turul 34, trebuie sa privim situatzia in ansamblu.

Ashadar:

1. Imediat dupa prima oprire pentru cauciucuri de asfalt uscat (turul 8), Hamilton a inceput sa-i depasheasca pe rind pe Barrichello, Webber, Massa shi Rosberg, pina a ajuns in spatele lui Kubica.

2. In acelashi timp, Button nu a fost nevoit sa-l depasheasca decit pe Kubica pentru locul 2, multzumindu-se apoi sa il urmeze pe Vettel, pina cind acesta a ieshit in decor.

3. In turul 34 Hamilton era cu pneurile vraishte din cauza fiecarei depashiri executate contra unor mashini rapide, ale caror pilotzi au facut totul pentru a-shi conserva pozitziile in cursa, in timp ce Button rula cursiv shi linishtit, protejindu-shi anvelopele la fiecare viraj intilnit in cale.

4. Turul 44 - Hamilton este informat prin radio ca, pastrind ritmul avut in acel moment, va putea sa ii prinda din urma pe Alonso, Massa shi Kubica, aflatzi la 20 de secunde in fatza. Intrebind daca aceshtia nu trebuie sa mai opreasca o data pentru pneuri noi, Hamilton afla ca acest lucru nu se va mai intimpla. Din acest moment strategia McLaren se baza pe faptul ca in clipa in care Lewis va ajunge mashinile Ferrari, va fi clar in avantaj datorita pneurilor ce ii fusesera montate la ultima oprire la standuri.

5. Turul 45 - Felipe Massa este informat prin radio ca trebuie sa incerce sa treaca de Kubica deoarece Hamilton se apropie rapid avind pneuri noi.

6. Turul 52 - La capatul unei curse de urmarire, Hamilton il ajunge pe Alonso, insa comunica inginerilor de la boxe ca pierde din aderentza deoarece anvelopele sale s-au degradat prea mult.

7. Turul 55 - Deschizind linia radio cu echipa tehnica, Hamilton se intreaba cine a luat hotarirea sa il cheme la boxe in turul 34, considerind ca a fost o alegere greshita.

8. Turul 57 - Incercind cu disperare sa il depasheasca pe Fernando Alonso, Hamilton este acroshat din spate de Mark Webber, cei doi ieshind din lupta pentru locul 4.

Acestea au fost evenimentele care l-au facut pe englez sa se infurie shi sa declare ca nu a intzeles strategia echipei sale. Abia luni de dimineatza, intr-un post gazduit de website-ul personal, Hamilton a admis ca tactic, intentziile McLaren au fost justificate.

De multe ori este dificil sa intzelegi strategiile unei curse de Formula 1, insa in aceasta situatzie voi incerca sa explic cum au gindit cei de la McLaren.

1. Jenson Button trebuia mentzinut in cursa pentru a conserva prima pozitzie, atita timp cit existau shanse, asha cum dealtfel s-a shi dovedit, ca Robert Kubica, Felipe Massa shi Fernando Alonso sa continuie fara oprire pina la linia de sosire.

2. Daca unul sau mai multzi dintre cei 4 pilotzi aflatzi in fatza sa, ar fi avut probleme din cauza degradarii cauciucurilor shi ar fi abandonat, Hamilton ar fi terminat pe podium.

3. In cazul in care mashina de sigurantza ar fi reintrat pe circuit din cauza vreunui accident, Hamilton ar fi fost in mare avantaj fatza de totzi ceilaltzi pilotzi din fatza, fiind in postura de a-i ataca de aproape fara sa ishi fi distrus cauciucurile in incercarea de a-i ajunge din urma. Cel putzin Alonso ar fi fost o victima sigura.

In lipsa acestor evenimente, hotarirea echipei McLaren nu a avut efectul scontat shi este normal ca Hamilton sa fie furios, insa in cazul in care s-ar fi intimplat ceva neprevazut, anticiparile inginerilor l-ar fi ashezat pe britanic pe podiumul de premiere.

No comments:

Post a Comment