Saturday, April 17, 2010

F-duct aka RW80

Controversatul sistem aerodinamic F-duct implementat anul acesta de McLaren, poarta oficial numele de RW80. Numele este format din initzialele termenului "Rear Wing" care inseamna "Aripa Spate" shi numarul de cod - specificatzie tehnica "80".

Sistemul a inceput sa fie dezvoltat shi de alte echipe ca Mercedes, Sauber, Ferrari, Williams sau Renault. Acesta consta dintr-o deschidere/fanta de aer pe shasiul mashinii (in cazul McLaren), sau in alte zone expuse unui flux puternic de aer, shi un canal cu deschidere in zona aripii spate care are ca rol (mai ales in zonele liniilor drepte) de a anula curentzii de aer produshi de configuratzia aripii spate. In conditzii normale aceste virtejuri de aer incetinesc bolizii de Formula 1, insa cu sistemul RW80, viteza mashinilor poate creshte cu pina la 10 km/h.
Inca nu se cunoashte exact cum este actzionat acest sistem in interiorul mashinilor McLaren. In prima instantza s-a crezut ca pilotzii pot elibera sau acoperi o deschidere la canalul de aer folosind genunchiul sting chiar in interiorul cockpitului, insa apoi a aparut varianta ca RW80 sa fie deschis shi inchis automat, functzie de viteza monoposturilor.

Inchiderea/anularea acestui sistem aerodinamic este necesara in viraje, acolo unde aripa spate are rolul de stabilizare a mashinilor la viteze extrem de ridicate.

Intrebat ce shtie despre aceasta inovatzie, Christian Horner, managerul echipei Red Bull a declarat zimbind: "Noi il numim simplu.... Fucking duct."

No comments:

Post a Comment