Tuesday, April 6, 2010

Inca un accident periculos in Formula 1

Desprinderea eleronului fatza de pe mashina Sauber condusa de Kamui Kobayashi, putea produce o adevarata tragedie pe circuitul din Melbourne

Cu toate eforturile shi sumele impresionante consumate pentru imbunatatzirea securitatzii pilotzilor de Formula 1, aceshtia au ramas in acelashi uriash pericol de a muri in timpul curselor, asha cum s-a intimplat la Imola in 1994, cind Ayrton Senna a decedat din cauza ca unul dintre bratzele de sustzinere a suspensiilor rotzilor din fatza, i-a perforat vizorul trecind prin craniu ca prin brinza.

Aceea a fost scinteia care a pornit revolutzia modificarii sistemelor de protectzie in Formula 1. Inginerii au lucrat la mashini, producatorii de echipament la combinezoane shi cashti de protectzie, organizatorii au redesenat configuratzia circuitelor, iar oficialii Marelui Circ au regindit regulamentele, intr-o incercare disperata de a diminua riscurile asumate de fiecare pilot atunci cind se urca intr-un bolid de competitzie.

Insa accidentele au continuat, rotzile s-au desprins de pe mashinile in mishcare omorind sau ranind oficiali shi mecanici, greshelile echipelor de realimentare au produs incendii ce puteau fi evitate, iar pilotzii au continuat sa ajunga la spital in stare grava, ultimul fiind Felipe Massa, care anul trecut in Ungaria, a fost izbit frontal in zona vizorului cashtii de protectzie, de un arc de suspensie desprins de pe o alta mashina, care continuase sa "tzopaie" pe asfalt, intr-o inertzie pe care numai legile ascunse ale fizicii o pot explica onorabil.

Una dintre ultimele noutatzi in materie de restrictzionare a spatziului de rulare, cu scopul de a-i face pe pilotzi sa micshoreze viteza mashinilor in zone periculoase, este amplasarea unor borduri de delimitare in shicanele strinse (cele mai cunoscute fiind cele de la Monza shi Monte Carlo), care obliga la o abordare geometric corecta a virajelor in cauza.

Pushi in fatza unor borduri inalte ridicate pe marginea pistei, pilotzii nu vor mai scurta virajele "taind" in viteza peste cimentul colorat special in alb shi roshu. Avind la dispozitizie mashini rapide dar fragile, aceshtia nu ishi vor asuma riscul de a distruge suspensiile dintr-o gresheala copilareasca.

Din aceasta perspectiva, accidentul produs shi suferit de Kamui Kobayashi in Australia, merita un plus de atentzie... Asha cum se shtie, in urma cu doua saptamini, mashina Sauber Ferrari condusa de talentatul japonez a suferit aceeashi defectziune de trei ori in numai doua zile. Este vorba de desprinderea eleronului fatza, situatzie in care intreaga aerodinamica a mashinii a fost compromisa, pilotul pierzind controlul la viteze la care orice gresheala poate duce la pierderi de vietzi omeneshti.

Daca in timpul antrenamentelor sesiunile au fost intrerupte, ce s-a intimplat in primul tur al cursei propriu zise, pare desprins dintr-un film de groaza. Plecat de pe pozitzia a 16-a a grilei de start, Kobayashi se afla in plina viteza cind eleronul fatza s-a deprins din nou.


Aflat in interiorul cockpitului, pilotul nu a shtiut ce s-a intimplat, incercind sa redreseze mashina care, dupa ce a atins peretele de protectzie cu partea lateral dreapta (imaginea 1), a intrat in plin in Williams-ul condus de Nico Hulkenberg, agatzind shi mashina Toro Rosso condusa de Sebastien Buemi. Pentru un simplu spectator, accidentul pare sa fie unul "obishnuit", insa la o derulare "cadru cu cadru" a imaginilor oferite de televiziune, se poate vedea cum, atingind terenul denivelat de pe marginea pistei, mashina a inceput sa "sara" incontrolabil (imaginea 2). Analizind accidentul, specialishtii au remarcat cum "nasul "ridicat al mashinii se apropiase de nivelul cashtii lui Nico Hulkenberg, o fractziune de secunda lipsind ca structura de fibra de carbon sa-i reteze capul pilotului Williams, care se afla strins in centurile de sigurantza.

Aminteam mai sus de bordurile inaltzate cu scopul de diminua vitezele de rulare. Motivul a fost ca aceeashi specialishti, printre care se numara shi foshti mari pilotzi de Formula 1, au atras atentzia ca un astfel de accident poate fi repetat cu consecintze mult mai grave, daca o mashina ieshita de sub control, ar lovi o bordura, ar fi proiectata in aer deasupra unui shir de mashini incetinite pentru viraj, "nasul" inaltzat reprezentind un real pericol pentru cockpiturile deschise din Formula 1.

Shi acesta trebuie sa fie un motiv de meditatzie pentru cei care raspund de destinele acestui sport-afacere care a "inghitzit" vietzile multor pilotzi de-a dreptul extraordinari.

No comments:

Post a Comment