Wednesday, April 7, 2010

The Rookies

Asta inseamna "Incepatorii" sau "Debutantzii", in limbajul liber al Formulei 1. Ei sint de obicei, tineri shi nelinishtitzi, pilotzi care nu ajung sa treaca linia de sosire prea des, dar incurca celelalte mashini de pe circuit. Despre ei am sa scriu astazi, dupa 3 etape din sezonul actual.

Jaime Alguersuari

Nu se poate spune ca spaniolul mai este un incepator dupa ce deja a luat startul in 11 Mari Premii. Insa omul este inca la inceput, are numai 20 de ani, shi de abia in 2010 a inceput sa se familiarizeze cu mashina Toro Rosso pe care a primit-o "cadou" de la Sebastian Bourdaix. Jaime s-a adaptat greu, a facut multe gresheli, dar shi-a pastrat locul in echipa italiana, fiind confirmat cu citeva zile inainte de primele teste ale sezonului. Avind la dispozitzie o mashina cu motor Ferrari, Alguersuari nu a gasit inca ritmul din Formula 3 britanica, unde a cucerit titlul de campion in 2008. Imediat dupa Marele Premiu al Australiei, spaniolul i-a multzumit lui Michael Schumacher, pe care il obstructzionase mai mult de 30 de tururi, afirmind ca in timpul acelei curse a invatzat mai mult decit in intreaga lui cariera. Inca nu shtiu daca Schumacher l-a bagat in seama, insa este cert ca Alguersuari a facut un mare pas inainte. Dovada stau cele 2 puncte (primele) cucerite de Jaime in Malaysia, cind s-a clasat pe locul 9. Cu toata aceasta creshtere, nu cred ca el poate depashi stadiul de pilot mediocru, care nu va straluci niciodata la acest nivel. Avind un curaj naiv, Alguersuari s-a aruncat in groapa cu lei, inainte sa fi invatzat regulile simple ale supravietzuirii in jungla, daca intzelegetzi ce vreau sa spun... Shi in scurt timp vom avea shi confirmarea acestui risc asumat prea devreme.

Kamui Kobayashi

Alt pilot al carui debut s-a produs anul trecut cu Toyota, dar pe care il includ in categoria debutantzilor, fiindca nu poate fi considerat altfel. Campion al GP2 Seria Asiatica, japonezul a debutat in 2009, impresionind prin ambitzie, indeminare shi tehnica, toate demonstrate sub presiunea unui final de sezon agitat. Insushi campionul mondial Jenson Button, a spus despre Kamui ca este nebun, in sensul ca mashina Toyota era foarte greu de depashit.
Insa anul acesta, datele problemei sint cu totul altele. Kobayashi nu a terminat nici o cursa din cele trei desfashurate, fiindu-i dificil sa se acomodeze cu mashina Sauber Ferrari. Recent, pe website-ul personal, japonezul a destainuit ca trebuie sa inceapa sa treaca linia de sosire pentru a mai avea shansa de a pilota in Formula 1 pe viitor. Platit ca sa tzina mashina pe asfalt shi sa aduca puncte, Kamui este conshtient ca numai compromisul mai poate salva acest sezon, iar el trebuie sa confirme ashteptarile. Sint sigur ca il voi mai avea ocazia sa scriu despre acest interesant personaj care, cu o mashina competitiva, poate incurca socotelile multor echipe de renume.

Karun Chandok

Ultimul intrat in lumea Formulei 1, indianul este un tip comunicativ, bun prieten cu multzi dintre colegii debutantzi. Are 26 de ani shi nu se poate spune ca a cam rupt gura tirgului pina acum. Campion in 2006 in Formula V6 Asia cu Renault, Karun este o figura exotica pe grila de start. Fara o mashina performanta, singura lui datorie este sa aduca bolidul la sosire, lucru care sta la indemina oricarui pilot de testare. Mereu zimbind, Chandok este clar relaxat, fericit de promovarea in Formula 1, insa nu-l vad cishtigind vreun punct, vreodata. Nici nu cred ca in 2011 va mai pilota in Formula 1.

Bruno Senna

Numele de Senna recomanda. Insa pina acum, o singura cursa terminata, cu o mashina modesta ce-i drept, nu spune prea multe. Lumea se ashteapta la mai mult de la tinarul despre care Ayrton spunea pe vremuri ca este mai rapid decit el. Copilul a crescut, a ales acelashi drum, shi astazi a readus numele de Senna pe circuitele din Formula 1. Dupa 16 ani, iubitorii automobilismului spera ca triplul campion mondial sa fi avut dreptate. Are 26 de ani shi nu a cishtigat nici un titlu major, dar promite sa fie o nuca tare acolo unde unchiul sau facea legea. Unul dintre sfatuitorii sai apropiatzi este fostul mare campion, austriacul Gerhard Berger, bun prieten al familiei Senna, nume greu in Formula 1, pina mai ieri proprietar al echipei Torro Rosso. Sper ca locul de la Hispania Racing Team sa fie primul pas al unei cariere de exceptzie. Nu vreau sa impart superlative nejustificate, deoarece Bruno Senna trebuie intii sa arata ca merita sa piloteze un monopost de Formula 1. Shi apoi mai stam de vorba....

Lucas di Grassi

Alt brazilian care promite multe. In virsta de 25 de ani, Lucas a vizitat Romania anul trecut, cind a facut citeva demonstratzii pentru Renault F1 la Piteshti shi Bucureshti. Angajat de Virgin Racing, el a reushit sa termine cursa de la Sepang, conducind o mashina al carei rezervor este prea mic pentru a-i da posibilitatea sa se bata pentru puncte. In aceste conditzii, di Grassi a fost obligat sa fie precaut, sa nu fortzeze, sa salveze combustibil, cu scopul declarat de a trece linia de sosire. Pentru echipele admise recent in Formula 1, acesta este deja un mare succes. Proiectata in totalitate pe computer, mashina Virgin este ca un copil handicapat, imprevizibil shi neajutorat, acesta fiind motivul pentru care shtiu ca Lucas di Grasii are o misiune dificila. 2010 nu va fi un an prea ushor pentru el, shi ashtept sa il vad conducind o mashina competitiva. De aceea nu pot decit sa ii urez succes....

Nico Hulkenberg

Poate cel mai titrat dintre noii venitzi, Nico shtie sa cishtige. A facut-o in 2005 in Formula BMW, 2007 in A1GP shi Formula 3, 2008 in Formula 3 Seria Europeana shi in 2009 in GP2. Germanul este gata sa atace podiumul shi in Formula 1, iar increderea aratata de Williams este o dovada clara ca Hulkenberg are viteza, experientza shi rabdare. Duminica el a cucerit primul punct in Formula 1, iar Patrick Head, unul dintre proprietarii echipei Williams, a declarat ca asta nu este o surpriza, adaugind ca singura surpriza este ca Nico nu a cishtigat nimic in primele doua curse ale anului, in Bahrain shi Australia. Extrem de calculat, Nico are 22 de ani shi o carte de vizita impresionanta. In acest moment cred ca este cel mai buna investitzie din ultimii ani facuta de o echipa din Formula 1. Sa nu va surprinda daca in 3-4 ani va ajunge campion mondial.

Vitaly Petrov

Rusul i-a impresionat pe oficialii Renault, care aveau nevoie de un inlocuitor pentru Romain Grosjean. In afara Rusiei, Vitaly nu a cishtigat nimic, el clasindu-se al doilea in GP2 in 2009. Sustzinut de Vladimir Putin, Petrov este primul rus din istoria Formulei 1, avind o shansa cum rar se intilneshte in viatza. In plus, mashina Renault este in continua creshtere, iar coechipierul sau, mult mai experimentatul polonez Robert Kubica, a demonstrat ca poate urca shi pe podium. Astfel, principalul obiectiv imediat pentrui Vitaly il constituie incheierea unei curse, el dovedind mult singe rece in duelul direct cu Lewis Hamilton in Malaysia, atunci cind l-a depashit pe campionul mondial pentru recishtigarea locului pierdut intr-un viraj precedent. Fiindca are probleme de exprimare in limba engleza (limba oficiala folosita in Formula 1), cred ca rusului ii va mai lua ceva timp pina va ajunge sa comunice normal cu inginerii Renault. Dar cind o va face, Petrov poate deveni un adevarat pericol in sensul pozitiv de care Formula 1 are permanenta nevoie.

No comments:

Post a Comment